• 0294-458575
  • info@rdfinancials.nl
  • Van Houten Industriepark 1, 1381 MZ Weesp

Welke administratie is verplicht in Nederland?

  1. Blog
  2. Welke administratie is verplicht in Nederland?
Welke administratie is verplicht in Nederland?

Administratie is een woord voor het bijhouden van alle gegevens van jouw onderneming, stichting of vereniging. Dit artikel gaat over administratie en belastingaangifte voor ondernemers.

Administratie dient er voor om inzicht te krijgen in de financiële status van het bedrijf. In Nederland betalen we als ondernemers belasting. Ondernemers houden hun administratie bij om voorbereid te zijn op het betalen van belasting. Je betaalt belasting wanneer je een onderneming voert.

De eerste vraag is wanneer je valt onder de noemer ondernemer voor aangiftebelasting. Wanneer je belasting moet betalen, ben je verplicht om administratie te doen. Dit geldt als je een onderneming bent: je doet mee aan het economisch verkeer en je streeft er naar om winst te maken. Je hebt je ingeschreven bij Kamer van Koophandel.

Moet ik aangifte doen?

De administratie die je hebt bijgehouden, geeft je precies aan of je aan het einde van het jaar winst hebt gemaakt of dat je verlies hebt gemaakt. Je doet altijd aangifte als je een onderneming hebt (je staat bij KVK ingeschreven en je hebt een winstoogmerk).

Het maakt wel degelijk verschil voor de aangifte inkomstenbelasting, wanneer je winst of wanneer je verlies maakt.
Wanneer je geen inkomsten maakt en geen winst, dan doe je hier aangifte over. Maar dit leidt tot resultaat dat je géén inkomstenbelasting betaald. Dat betekent echter nog niet dat je dan geen Belasting toegevoegde waarde (=BTW) moet betalen!


BTW aangifte doen

  • Zowel ondernemingen als stichtingen en verenigingen hebben een ID-nummer, een BTW identificatienummer. Voor de BTW aangifte geef je het verschil aan tussen BTW betaald en BTW gefactureerd.

Hoeveel BTW heb je gefactureerd aan jouw klanten, en hoeveel BTW heb je zelf moeten betalen, dat houd je bij. Het verschil tussen deze twee is de BTW die je aan de belastingdienst moet betalen.

  • Eventueel btw over import en exportproducten


Aangifte inkomstenbelasting

Er zijn meerdere thema’s die vallen onder belasting voor ondernemers. Denk aan: lonen die betaald worden aan personeel en aan jezelf. Je geeft door aan de KVK hoeveel personeel je aangenomen hebt. De personeelskosten houdt je zelf bij en komen in de berekening voor de aangifte van de Belastingdienst. Andere belangrijke onderdelen om te onthouden, zijn:

  • Jaarrekening met winst-verliesbalans
  • Aftrekposten (starters krijgen bijvoorbeeld een korting)
  • Afschrijvingen





Foutloze administratie

Ben je zelf alles behalve precies? Heb je zelf geen tijd voor rekensommen, die komen kijken bij de administratie? Dan adviseren wij om de administratie uit te besteden aan RD Financials, administratiekantoor Amsterdam.

Dit betekent dat je administratie op orde is, actueel tot op de dag van vandaag. En je houdt controle, want je kunt als je gegevens bij ons opvragen. Wij sturen je een rapport of statistiek op, of komen graag bij je langs om de statistieken te analyseren en uit te leggen.


Administratie MKB

Als ondernemer houd je gegevens bij in de vorm van aantekeningen en bonnen. De rest kun je uitbesteden aan een administratiekantoor. RD Financials zit in Weesp, ten zuiden van Amsterdam. Wij helpen op dit moment vele grote en kleine ondernemers in Amsterdam.

De gegevens die je bijhoudt zijn,

  1. De kas

-Verkoop gegevens (kassasysteem en verkoop via webshop)

-Inkoop gegevens

  1. De facturen

-Ontvangen facturen

-Kopie van verzonden facturen

  1. Contracten en overeenkomsten
  2. Privé gebruik van goederen en diensten
  3. Bankafschriften
  4. Tussentijdse controle berekeningen
  5. Zakelijke agenda
  6. Data (computerbestanden en software)

 

Wat is MKB?

MKB is een afkorting voor Middel Klein Bedrijf. Hiermee wordt een onderneming van een gemiddelde omvang bedoeld. Er geldt een omvang tot 250 werknemers.

Administratie MKB

Als MKB houdt je je bezig met de voorbereiding op de aankomende belastingaangifte. Deze is 1 keer per maand, kwartaal of per jaar.

  1. Jaarrekening opstellen
  2. Aftrekposten
  3. Leningen
  4. Huur
  5. Verschil BTW uitgave en BTW aan jou betaald

Met dit artikel hopen wij dat we je meer informatie hebben kunnen bieden. Administratie bijhouden is precisie werk. Tegelijkertijd is het een heel belangrijk onderdeel van ondernemen. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen. RD Financials helpt je graag, gedeeltelijk of geheel naar jouw wens. We zijn naast het bijhouden van de administratie, ook bereikbaar voor de laatste cijfers van jouw onderneming.